Kompletna programska rješenja za javne bilježnike/notare, odvjetnike, ovrhovoditelje,  komore

rss notaio
   Vi ste ovdje  : PodrškaBlog 19.04.2024

Naš tim stručnjaka piše blog za Vas!

• notaio team

Poštovani korisnici!

Na ovoj stranici naći ćete članke koje će pisati ljudi koji su stvarali Notaio, Ovrhe+ i eNforce. Nadamo se da će Vam pomoći da još bolje iskoristite mogućnosti Vaših i naših programa. Nama je također svaka pomoć dobrodošla: svi vaši komentari bit će detaljno razmotreni i uzeti u obzir pri pisanju novih verzija programa.
    Dakle, čitajte blog i aktivno komentirajte članke - tim zajedničkim naporom postići ćemo da na obostrano zadovoljstvo programi budu savršeniji nego ikad. To će Vama dati veću fleksibilnost i brzinu rada, dok će nama pružiti zadovoljstvo da imamo bolji proizvod.

ŠTO FISKALIZACIJA DONOSI JAVNIM BILJEŽNICIMA?

kol 17

Napisano:
17.8.2012. 8:46  RssIcon

Analizirali smo službeni prijedlog Zakona o fiskalizaciji u prometu gotovinom. Također smo bili prisutni na radionici u organizaciji HGK na kojoj su predstavnici Porezne uprave Ministarstva financija te tvrtke APIS IT zainteresiranim informatičkim tvrtkama predstavili detalje vezane uz tehničku izvedbu predloženog zakona.

Kao što svi već vjerojatno znate od iduće godine sve službe koje rade promet gotovinom u RH, pa prema tome i javne bilježnike, čekaju značajne promjene dosadašnjeg poslovanja, budući stupa na snagu Zakon o fiskalizaciji u prometu gotovinom.

Kako dakle izgleda prijedlog zakona u Hrvatskoj? Osnovno pitanje na koje vam želimo pružiti odgovor je  - kako će fiskalizacija utjecati na vaše svakodnevno poslovanje sa strankama? Kako će nakon stupanja zakona javnobilježnički uredi raditi izdavanje gotovinskih računa kroz program Notaio?

Proces izdavanja gotovinskog računa i izvještaja za Poreznu upravu

Prema prijedlogu zakona o fiskalizaciji u prometu gotovinom, obveznik fiskalizacije prilikom izdavanja svakog računa za promet u gotovini elektronički će potpisati elemente računa te ih dostaviti Poreznoj upravi Ministarstva financija putem uspostavljene elektroničke (Internet) veze. Porezna uprava provjerit će jesu li dostavljeni svi propisani elementi računa te jesu li potpisani ispravnim digitalnim certifikatom. Ako su kumulativno ispunjeni uvjeti (svi elementi računa i valjani digitalni potpis) Porezna uprava elementima računa odredit će Jedinstveni identifikator računa (JIR) te ga vratiti obvezniku fiskalizacije putem uspostavljene Internetske veze. Ova razmjena izvršavat će se u nekoliko sekundi te na taj način omogućiti da se ispiše račun na kojem je ispisan JIR. To praktično znači da će se na printer u vašem uredu ispisati račun kojeg je elektronskim putem ovjerila Porezna uprava. Obveznik fiskalizacije bit će dužan jednom dnevno, a najkasnije prije početka sljedećeg dana elektronskim putem dostaviti zbirne podatke o ostvarenom prometu tog radnog dana u obliku dnevnog izvješća. Dostavom dnevnog izvješća omogućit će se dodatna kontrola prometa u gotovini, te brza reakcija ukoliko podaci dostavljeni tijekom radnog dana neće odgovarati dnevnom izvješću.

Kako to konkretno mijenja proces izdavanja računa kroz program Notaio?

Zapravo se sam proces sa stanovišta korisnika programa ne mijenja, odnosno korisnici će i dalje izdavati račune u Notaiu na način kako su to dosada i radili. Potpisivanje računa pomoću jedinstvenog certifikata i dostava Poreznoj upravi Ministarstva financija obavljat će se u pozadini programa (razmjena podataka Internetom putem .xml formata) kada korisnik klikne na poznatu tipku "Izdaj račun". Tada će se dobiveni JIR automatski ispisati i pohraniti uz ostale podatke o računu. O ispravnom radu pozadinskog servisa će se brinuti program Notaio u koji ćemo implementirati rješenje u skladu sa zakonskim zahtjevima.

Dodatna obaveza korisnika bit će jedino dnevna dostava zbirnih podataka o ostvarenom prometu toga dana, što će program Notaio automatski generirati i dostavljati Poreznoj upravi, ali po nalogu korisnika (klikom na dostupnu tipku iz izbornika).

Razlike između fiskalizacije u Hrvatskoj u odnosu na regiju

Naša tvrtka već niz godina radi program za notare u Bosni i Hercegovini, a od prošle godine i u Crnoj Gori. Obje države već neko vrijeme imaju uvedenu fiskalizaciju u prometu gotovinom, te su stoga tamošnji notarski uredi opremljeni s tzv. „fiskalnim kasama“, odnosno uređajima za izdavanje gotovinskih računa koji su mobilnom vezom spojeni na poreznu upravu. Lokalne verzije programa Notaio naravno podržavaju automatizaciju rada s fiskalnim kasama. Iz tog razloga Omni Aspect je jedna od rijetkih tvrtki u RH koja već posjeduje konkretno iskustvo rada s fiskalizacijom, a svakako jedina koja je fiskalizaciju implementirala u bilježničko poslovanje.

Glavna razlika u fiskalizaciji računa naspram rješenja iz zemalja regije je ta što će u Hrvatskoj biti podržano softversko rješenje, a ne posebni fiskalni uređaji koji dodatno kompliciraju sam proces izdavanja računa, te predstavljaju i značajno dodatno ulaganje radi cijene nabave samih uređaja. Tako će tehnički preduvjet za nesmetano izdavanje računa biti jedino postojanje Internet veze uz prethodno instalirani aplikativni certifikat za fiskalizaciju koji će izdavati FINA za svakog obveznika PDV-a zasebno. Troškovi certifikata po tvrtki iznosit će 300 kuna za pet godina, a prema tvrdnjama FINE neće rasti povećanjem broja prodajnih mjesta. Upute za preuzimanje certifikata bit će naknadno propisane pravilnikom. Što se same instalacije certifikata tiče, ona će se moći napraviti putem udaljene podrške, stoga nema bojazni da će se uspjeti napraviti pravovremeno na svako računalo koje izdaje gotovinske račune.

Što ukoliko ne radi Internet veza?

Za slučaj kada zbog tehničkih razloga Internet vezu neće biti moguće uspostaviti, porezni obveznici će moći nesmetano nastaviti izdavati račune putem posebne uvezane knjige računa koja će se izdavati od strane Porezne uprave. Tada će po ponovnom osposobljavanju Internet veze korisnik morati ručno prekucati račune koje je izdavao pomoću spomenute knjige, kako bi se i ti računi dostavili Poreznoj upravi na uobičajen način te kako bi ušli u dnevni promet. Za ovo naknadno dostavljanje izdanih računa putem uvezane knjige porezni obveznici će imati rok od 2 dana. Iz ovog je vidljivo da će vrlo važno biti da svaki ured angažira pouzdanu tehničku osobu koja će mu biti u stanju u kratkom roku otkloniti eventualne tehničke probleme u slučaju prestanka rada Internet veze.

Bilježnički uredi koji poslovanje ne vode elektronskim putem morat će cijeli proces voditi ručno preko knjige računa Porezne uprave, na gore opisani način.

Ispravke računa

Ukoliko se prilikom kreiranja računa napravi greška, svaki takav račun koji je već izdan će se morati stornirati i ponovo kreirati ispravan. Potrebno je napomenuti i da će stranke pomoću ispisanog JIR-a na računu moći provjeriti svaki račun slanjem SMS poruke ili slanjem upita na web servis, čime građani postaju svojevrsni porezni inspektori.

Rokovi uvođenja fiskalizacije u JB službu

Najveći nedostatak fiskalizacije zasada su dosta nategnuti rokovi. Donosimo okvirni vremenski plan prezentiran od strane Porezne uprave Ministarstva financija:

Planirani rok

Omogućeno preuzimanje demo certifikata

Tijekom rujna 2012.

Opće tehničke upute

01.10.2012.

Testno okruženje

01.12.2012.

Izdavanje produkcijskih certifikata

Nakon donošenja Zakona

Produkcija

Od datuma primjene Zakona

01.01.2013.

No velika prednost javnih bilježnika naspram ostalih poreznih obveznika je ta što će prema planu javnobilježničke urede proces fiskalizacije zahvatiti nešto kasnije – ne odmah početkom godine, već 1.4.2013. do kada će se zasigurno ustaliti sam proces te ukloniti eventualni nedostaci.

Mi ćemo sa svoje strane dodatno potruditi da cijeli proces fiskalizacije za sve naše korisnike prođe glatko i na vrijeme.

Tagovi:
Kategorije: